HTML

A vegán kelkáposzta főzelék

Királyi rangot a kelkáposzta főzeléknek, a krumplis tésztának, a spenótnak! Emeljük olyan magasságokba ezeket a nemes és egyszerű ételeket, ahogyan az olaszok teszik azt a fokhagymás spagettivel, a ribollitával vagy a pesztóval! Többnyire vegán, olykor makrobiotikába hajló gasztronómiai kalandozások. Csatlakozz, like-olj és oszd meg receptjeidet, tapasztalataidat!

Friss topikok

Első bejegyzés makrobiotikáról, pánikrohamról, vegán étrenderől

2014.02.21. 18:18 _romanista

Első találkozás a makrobiotikával

A makrobiotikáról először tizennégy éves koromban hallottam Amerikában. Vendéglátóim - pár éve Amerikába települt baráti család - akkor éppen makrobiotikusok voltak. Nekik egyébként mindig kellett valamilyen alternatív gyógymód és étrend, amelyben hinni tudtak, bár a makrobitoika azt hiszem, hogy megmaradt. A kint töltött egy hónap alatt szinte minden nap beszélgettünk erről: a filozófiai hátteréről, az "igenekről" és a "nemekről"; ilyen "nem" volt például a tej, a hús, a cukor, a fehér liszt - nem meglepő módon, és a túl sok gyümölcs - meglepő módon.

Gabonák, hüvelyesek, tengeri füvek, szójaszósz, miszó, tofu és az addig nem ismert brokkoli: azt hiszem, hogy ennyi maradt meg akkor az "igenekből", meg számtalan történet a halálból visszatérő betegekről, csodálatos gyógyulásokról.

Akkor ettem először életemben makrobiotikus ételt: reggelire valamilyen tofus-brokkolis omlettszerű készítményt szójaszósszal. És nem tudom megmondani, hogy mi fogott meg egy tizenéves, rántott húson, húslevesen, rakott krumplin és töltött káposztán nevelkedett gyereket a makrobiotikában, csak azt tudom, hogy elraktároztam az egészet valahogy így: "Jól van, tegyük el ezt az információt későbbre, amikor majd jön az 'egészségügyi kihívás' - ahogyan a makrobiotika tapintatosan a betegségekről beszél -, de addig is irány a pizzéria, a burgerek és a kóla..."

Pánikbetegség 15 év múlva

A reklámszakmában nagyon sokan átesnek pánikrohamon és sokaknál meg is marad a pánikbetegség. Én is így jártam ezzel. Ez volt az első alkalom, amikor elővettem a makrobiotikus emlékeket: igyekeztem minden állati eredetű ételt kiiktatni az étrendemből, és minél több zöldséget és hüvelyest enni. Az akkori étkezésemnek a makrobiotikához nem sok köze volt - ez most már látom, sokkal inkább valamilyen vegán életmód volt, amely azonban segített a pánikbetegség legyőzésében.

A makrobiotika újra színre lép

Két éve megismerkedtem valakivel, aki az első találkozáskor elárulta, hogy Ő makrobiotikus. És mivel a makrobiotika központból rendelt ebédet, sokszor ebédeltem Vele makorbiotikus ételeket. Minden étkezés után ugyanaz az érzés: ez a vegán étrendnél is sokkal könnyebb és tisztább.

Aztán tavaly bekopogtatott az egészségügyi kihívás: nem túl drasztikusan, de azért határozottan jelezte, hogy váltani kell. Ekkor kerestem fel Sebestyén Szilviát a Makrobiotika intézet vezetőjét, aki étrendet és recepteket adott, majd pár hónappal később felkerestem a szintén markobiotikával foglalkozó Ráth Zsuzsát, aki Szilvia étrendjénél is szigorúbb recepteket és étrendet adott.

És hogy akkor én most vegán vagy makrobiotikus vagyok? Nem, mert olykor, vagy talán az olykornál is sűrűbben megbotlom. Sőt, néha szándékosan lépek félre. Az egyik markobitoikáról szóló könyvben van egy mondat: az ember egy egész életen át tanulja a makrobiotikát, de talán egy élet sem elég hozzá.

Erről a blogról

Ezt a blogot több okból indítottam el. Szeretném a makrobiotikával, vegán étrenddel kapcsolatos élményeimet, tapasztalataimat, receptjeimet megosztani. A másik: mindig is nagyon tetszett, ahogyan mediterrán népek - főleg az olaszok - estélyi ruhába öltöztetik a nép olyan egyszerű ételeit, mint a fokhagymás tészta vagy a káposzta alapú ribollita leves. Ezért kapott a blog nevében helyet a kelkáposzta főzelék. Összefoglalva: vegán, olykor makrobiotikába hajló gasztronómiai kalandozások; főszerepben egyszerű, ugyanakkor nemes alapanyagok.

Ez hát az első bejegyzés... Folytatás hamarosan...

A blog Facebook oldala: https://www.facebook.com/kelkaposztafozelek

1 komment

Címkék: vegán makrobiotika

A bejegyzés trackback címe:

https://kelkaposzta-fozelek.blog.hu/api/trackback/id/tr545825481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2014.02.23. 18:18:29

"szójaszósz, miszó, tofu..." - tudom, hogy a klasszikus, Ohsawa-féle makrobiotikának ezek elengedhetetlen kellékei, a tengeri moszatokkal egyetemben, de azt se felejtsük el, hogy a japánok számára ezek természetes hozzávalók, míg nálunk egyáltalán nem azok. Manapság nem beszerezhetetlenek, viszont én semmiképpen nem tenném őket alapvetővé a saját étrendemben. (Nem támadok senkit, mindenki azt eszik, amit akar, virágozzék ezer virág, azért beszélek egyes szám, első személyben.)

Szóval: a hazai (közép-európai) viszonyok között egy makrobiotikán alapuló táplálkozásnak sokkal inkább része az idényjellegű zöldség és gyümölcs (tavasszal retek, nyáron uborka, ősszel alma, csonthéjasok, télen cékla, sütőtök stb.), az erdőn frissen szedett csalán, a mezőről gyűjtött gyermekláncfű-levél, a köles, az árpa, a hajdina, a lencse és társai. A szójaszószt, miszót meg az algalevelet én megtartanám kuriózumnak.

Amúgy azt is feleslegesnek tartom, hogy a saját egyéni táplálkozásunkra mindenféle címkéket aggassunk. Attól senkinek nem lesz jobb. Én például általában nem eszem húst (kéthavonta egyszer mégis), de halat viszonylag gyakran. Tejet nem iszom, de joghurtot néha használok, ahogy sajtot is. Vajat szinte minden héten valamibe. Viszont szójatejet nem szoktam venni, ha már muszáj, akkor maradok a rizstejnél. Abból is fél éve vettem utoljára. Tojás héjában ritkán érkezik a konyhámba, de az nem zavar, ha mondjuk a levesbe főzött tésztában tojás van. (Egyéb célra mindig tojás nélkülit veszek, mert annak jobb az állaga.) Szóval mondhatni: se vega nem vagyok, vegán főleg nem, de makrobiotikus is csak módjával, mert például imádom a paradicsomot meg a kávét is. :)
Ettől függetlenül érdeklődéssel fogom olvasni a receptjeidet, mert az tény, hogy egy változatos makrobiotikus menü egészséges. (A szélsőségek szóra sem érdemesek: egy időben valaki elterjesztette, hogy a makrobiotikának az a célja, hogy az ember a végén már kizárólag barna rizst egyen és gyógyteákat igyon, na ez baromság.)
süti beállítások módosítása